آهنگهای ویژه

  • عرفان طهماسبی پرسه

    عرفان طهماسبی

    پرسه

  • مسیح و آرش Ap جون

    مسیح و آرش

    جون

  • حمید عسکری عطر تو

    حمید عسکری

    عطر تو

  • حامیم راز شب

    حامیم

    راز شب

  • علی لهراسبی حیفه

    علی لهراسبی

    حیفه

  • مهدی جهانی تنهاییام

    مهدی جهانی

    تنهاییام

  • احسان دریا دل قطار

    احسان دریا دل

    قطار

نقد و بررسی کامل آهنگ دیدگاه حصین از تمام زوایا

 نقد و بررسی آهنگ دیدگاه از حصین

( بررسی ساختاری – بررسی محتوایی – بررسی فنی – بررسی کاور )

Didgah – Review

آهنگ دیدگاه

برای مشاهده کامل نقد و بررسی آهنگ ها ادامه مطلب را دنبال کنید

 

در این قسمت با نقد و بررسی آهنگ دیدگاه حصین در خدمت شما عزیزان هستیم .قبل از انتشار ترک دیدگاه آخرین حضور حصین در یک قطعه بدونِ همخوان به شهریور ۹۷ و آهنگ چپه باز میگردد. در این مدت تمام ترک های منتشر شده از وی به همراه یک یا چند هنرمند میهمان اجرا شده اند. در ابتدای انتشار این قطعه با یک سری از حواشی ها همراه شد. برای مثال بسیاری از شنوندگان در مصرع “دروغه شانس پ دنبالِ طولِ موجاست” به اشتباه فکر میکردند که کلمه ی آخر “مجاز” است و این قسمت به آلبوم “مجاز” “سروش هیچکس” و مشکلاتی که این دو هنرمند با هم داشته اند اشاره میکند که با لایوی که چند ساعت بعد توسط حصین آغاز شد بسیاری از این حواشی پایان یافت.

دیدگاه را میتوان یک دمو از آلبوم آتی حصین به نام “یاد” دانست ، آلبومی که تا به حال چندین بار وعده ی انتشار آن داده شده اما گویا این بار قرار است با تیم جدید حصین این وعده به واقعیت بدل شود. تیمی که سابقه ی کاری آن را با “حمید صفت” دیده ایم و از افرادی نظیر محمد صباغی (مدیر برنامه های حصین و مدیر لیبل جوهر) و مهدی سفیدگر (آهنگساز قطعات حمید صفت) تشکیل شده است.

اما ما در این مقاله به برسی ساختاری ، محتوایی ، فنی و کاور این اثر میپردازیم.

 

 

برسی ساختاری آهنگ دیدگاه :

 

نکات مثبت:

این ترک دارای ۳ ورس ، ۲ کورس و ۲ پل است. اگر به گذشته برگردیم ترک های کمی دارای ساختار پل بودند اما استفاده از پل در این سال ها رو به افزایش بوده است. استفاده از پل در این ترک از نقاط قوت آن محسوب میشود اما استفاده بیش از یک بار از بریج امری رایج نیست.پل معمولاً بعد از کورس قرار میگیرد و برای ایجاد تنوع و دادن استراحت به گوش های شونده کاربرد دارد.

در ترک های طولانی و دارای ورس های بالا تغییر رتیم میتواند باعث گیرایی بیشتر موضوع و گاهی سوا کردن بخش های مختلف از هم شود که در این ترک به خوبی رعایت شده است و از نقاط قوت آن محسوب میشود.

از دیگر نقات قوت این ترک میتوان به فلوی خوب حصین اشاره کرد که دارای ریتم خاصی بوده و ضعف رایم ها را تا حدی پوشش میدهد. صدای خاص و استایل رپ کردن حصین همواره باعث گیرا شدن بیشترِ صدای او شده و بسیاری از طرفداران نیز به همین دلیل به حصین علاقمندند.

نکات منفی:

اما بزرگترین نقطه ی ضعف این قطعه ضعیف بودن رایم هاست ، موردی که یکی از فاصله های اساسی رپر های فارسی ربان با رپ کن های بین المللی است و در اکثر آهنگ ها این ضعف دیده میشود. در این ترک نیز قافیه هایی ساده که قالبا دو سیلابی و سه سیلابی هستند مشاهده میشود و چیدمان قافیه ها بسیار پیش پا افتاده است.

 

 

بررسی محتوایی آهنگ دیدگاه :

 

دیدگاه یک ترک نه خیلی مفهومی و نه خیلی ساده است. در قسمت اول ورس یک شاهد این هستیم که هنرمند خود را یک فرد خود ساخته معرفی میکند که در مسیر رسیدن به این موفقیت آزمون خطاهایی انجام داده است. احتمالا این بخش اشاره به ماجراهای منحل شدن تشکل کاغذ و قطع همکاری حصین با منیجر قبلی خود است.

در قسمت بعدی ورس حصین از تاثیر رپ بر روی زندگی اش صحبت میکند و به عقیده ی او رپ مانند یک دریچه زندگی اش را معنی بخشیده و خود واقعی او را نمایان کرده است. در قسمت سوم ورس یک نیز فضای کار گنگ شده و به مخاطب تاکید میکند که به رپ به دید یک سرگرمی نگاه کرده و از حوادثی که ممکن است پیش بیایند واهمه ای ندارد. این تقابل دیدگاه که ترکیبی از بُعد جنگجو و مادی حصین و بُعد کمال طلب و غیر مادی و در واقع بی تفاوت اوست در آهنگ و حتی در کاور مشاهده میشود که در بخش بررسی کاور بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

در کورِس کار موضوع اصلی باز هم خودساختگی و وابسته نبودن به بُعد جسمی انسان است و آن تقابل دیدگاه که در پاراگراف قبل در مورد آن توضیح دادیم در این قسمت نیز در مصرع “هم هار هم جَلدو” دیده میشود. لازم به ذکر است که جَلد بیشتر به معنای آشنا و وفادار است.

در قسمت پل شاعر از بی اثر بودن دشمنی ها و زخم هایی که بر روی تن دارد سخن میگوید و این دشمنی ها را عاملی مفید مانند حجامت برای خود میداند.

در ورس دوم تمرکز اصلی موضوع بر روی فناپذیر بودن جسم انسان و توجه به بعد معنوی اوست. هنرمند در این قسمت خود را بی توجه به مسائل مادی دنیا و در پی حقیقت روح معرفی میکند اما باز هم در مصرع پایانی شاهد تقابل خیر و شر هستیم. این تقابل در ورس سه و در مصرع “وسطِ یه جنگ بین سفیدی و سیاهی” نیز مشاهده میشود. در باقی قسمت های ورس سه هم مانند بخش هایی از ورس یک و ورس دو هدف هنرمند از زندگی را رسیدن به کمال و جدا شدن از وابستگی به جسم میداند.

 

 

بررسی فنی آهنگ دیدگاه :

 

ساختار بیت

۱٫ تمپو رو ۹۸ bpm

۲٫ جنس درام کیت به غیر از clap ک در قسمت میکس و مستر توضیح داده خواهد شد. بقیه اجزا و چیدمان درام را میتوان نقطه قوت بیت دانست.

۳٫ ملودی اصلی کار از چهار نت تشکیل شده در گام سل مینور ک به صورت لوپ در یک میزان در سه ورس و اینتروی کار تکرار میشود.

۴٫ یکی از کارهای مهمی که در تنظیم این قطعه انجام شده است سایدچین بیس به همراه کیک میباشد که موجب تداخل فرکانسی در قسمت low (پایین) فرکانس نمیشود.

میکس و مستر کار در کل مطلوب ارزیابی میشود و صدای ووکال ها و سازها به خوبی شنیده میشود. به غیر از پاساژ کار که در قسمت درام مطرح شد و نباید از clap استفاده میشد (حال که استفاده صورت گرفته میبایست به وسیله ی اکولایزر قسمت میدرنج فرکانس Clap را در برخی قسمت ها کم کرده تا دچار تداخل فرکانس با ووکال ها نشود). اما باز هم تاکید میشود چون تایک قسمت پاساژ در این قطعه بسیار کم است این تداخل فرکانسی صدمه ی زیادی به این قطعه وارد نکرده اما در صورتی که رعایت میشد شاهد میکس و مستر بهتری بودیم.

 

 

بررسی کاور آهنگ دیدگاه :

 

رنگ های به کار رفته در کاور دارای ارگونومی خوبی هستند و مخاطب میتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند ، اما قرینه نبودن سایز دو چهره ی موجود در کاور یکی از مواردیست که به عنوان یک نکته ی منفی میتوان آن را در نظر گرفت. البته این ناقرینگی ممکن است به صورت عمدی و برای نشان دادن بخش مورد تاکید صورت گرفته باشد. در مورد محتوای کاور نیز همانطور که در قسمت برسی محتوایی اشاره شد، این ترک تقابل بُعد خیر و بُعد شر در حصین است. مضنون کاور را میتوان در مصرع “این بازیه چهره هاست همه تووی یه فیلم ، اسمش هم دیدگاه منه” یافت. رنگ قرمز نشان از جنگ و رنگ خاکستری رنگ بی تفاوتیست. جنگجو نسبت به دشمنان خود و بی تفاوت به مسائل دنیوی که در قسمت های مختلف ترک نیز شاهد آن بودیم که این دو رنگ ها ، تشکیل دهنده ی شخصیت حصین هستند .

 

آهنگ دیدگاه

 

شما نیز نظرات خود در مورد این آهنگ و نقاط ضعف و قوت آن را بیان کرده و با ما در میان بگذارید.برای حمایت از ما نیز میتوانید لینک مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید یا رسانه اچ مدیا را به دیگران معرفی کنید .

 

نویسنده ی بخش محتوایی : امیرحسین

نویسنده ی بخش فنی : امیر الکو

نویسنده ی بخش کاور : ایمان GFX

و با تشکر از تیم رپ تاپ تن که ما را در نوشتن بخش ساختاری همراهی کردند .

لینک کوتاه

اشتراک گذاری

در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها